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From the Archives: The Social Map of Homemaking

To begin our celebration of Islamic History Month, we reflect on Muslim experiences through 'Islamic guides' to Southern Ontario.


**La version française suit **



Parked cars sit at the corner of Wilson Avenue and Beverly Hills Drive in North York. Steps from TARIC Islamic Centre, this parking lot was once a bustling site of halal restaurants, cafés, butchers — and Muslim life. Brown Suga Cafe was one of the many businesses frequented by patrons on their way to and from the nearby mosque. While the building that once housed Brown Suga Cafe has since been demolished, it is remembered in the pages of the 2002 Islamic Guide for Toronto Community.


Documenting everything from halal butchers to Islamic bookstores to Muslim-owned auto shops, 'Islamic guides' to Canada offer Muslim people places to shop, eat, and congregate. They also tell stories of Muslim entrepreneurship, community building, and migrant dreams for better futures.


While Muslim communities have been living on the land we now call Canada since 1854, immigration shifts in the 1960s brought new and diverse Muslim populations to cities and suburbs across the country. Many were seeking refuge in the wake of wars and imperial violence; others were students and economic migrants who aspired towards upward mobility in the North American context. These newly-formed communities worked to create a feeling of ‘home’ in this new landscape.

Businesses like family-owned halal restaurants quickly became opportunities to bring ‘the homeland’s’ familiarity to budding Muslim communities. Muslim-owned hair salons and barbershops also oftentimes offered safety in the face of racial discrimination.

The listings and ads that fill the Islamic guides invite Muslims to support each other and collectively build a sense of ‘home’ that is abundant in new possibilities. The businesses reflect intangible parts of Muslim life in Canada – the smells, the sounds, and the people creating spaces of belonging.

In the Greater Toronto Area, ads from Hashi Restaurant, a Somali-owned restaurant in Weston to Rap a Pita in Scarborough signal the far-reaching physical presence of Muslims across the city. Interweaving English, Arabic, Somali, Farsi, Dari, Urdu, Turkish and French text, the guides foreground the rich cultural diversity of Muslim communities.




We invite you to explore these excerpts and snippets from Islamic guides to Ontario published from the late 90s and early 2000s and, in doing so, discover a social map of Muslims in Canada.

Consider where you have found a sense of belonging and a feeling of ‘home’. What has changed since? What has remained the same? What are your individual and collective dreams for a better future?


Images courtesy of the Katherine Bullock fonds and the Naseer (Irfan) Syed fonds.


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À partir des archives: une géographie de l’entretien domestique



Des voitures se trouvent garées au coin de Wilson Avenue et de Beverly Hills Drive à North York. À quelques pas du centre islamique TARIC, ce stationnement était autrefois un lieu animé de restaurants halal, de cafés, de boucheries — et de vie musulmane. Le café Brown Suga était l’un des nombreux commerces fréquentés en allant et retournant de la mosquée voisine. Même si le bâtiment abritant autrefois le Brown Suga Café a été démoli, on s'en souvient dans les pages du « Guide islamique pour la communauté de Toronto » de 2002. Documentant tout, des bouchers halal aux librairies islamiques aux magasins d'automobiles appartenant à des musulmans, les « Guides islamiques du Canada » annoncent aux musulmans des endroits à faire leurs achats, à manger, ou à se rassembler. Ils racontent également des histoires d’entrepreneuriat musulman, de construction de communautés et de rêves de migrants pour un avenir meilleur.



Réfléchissant aux expériences d’entrepreneuriat musulmans

Alors que les communautés musulmanes vivent sur le territoire du Canada actuel depuis 1854, les changements d’immigration dans les années 1960 ont amené de nouvelles populations musulmanes diversifiées dans les villes et les banlieues du pays. Ils cherchaient généralement un lieu de refuge après plusieurs guerres et la violence impériale conséquente, tandis que plusieurs immigrants étaient des étudiants ou des migrants économiques qui cherchaient une ascendante

économique dans l’amérique du nord. Ces communautés nouvellement formées ont travaillé pour créer un foyer où ils se sentent « chez-soi » dans leur nouveau pays. Des entreprises telles que les restaurants halal familiaux sont rapidement devenues un moyen de susciter les sentiments familiers de « la patrie » parmi les communautés musulmanes naissantes. Effectivement, les salons de coiffure appartenant à des musulmans offraient également une sécurité face à la discrimination raciale. Les publicités qui remplissent les « guides islamiques » invitent les musulmans à s’aider et à construire collectivement un sentiment fructueux de « chez-soi ». Les entreprises reflètent des actifs immatériels de la vie musulmane au Canada : les arômes, les échos, et les interactions personnelles qui créent des espaces d'appartenance.


Dans la région du Grand Toronto, les publicités de Hamar Weyne, un restaurant somalien de Rexdale, ou de Rap a Pita à Scarborough, signalent la présence importante des musulmans à travers la ville. Entremêlant des textes en anglais, arabe, somali, farsi, dari, ourdou, turc et français, les guides mettent en avant la riche diversité culturelle des communautés musulmanes.

Nous vous invitons à explorer ces extraits et extraits de « guides islamiques » de l'Ontario publiés entre 1990 et 2007 tout en dévoilent une géographie sociale entre les musulmans au Canada.


Réfléchissez à l’endroit où vous avez trouvé un sentiment d’appartenance et un sentiment de « chez-soi ». Qu’est-ce qui a changé depuis le début des années 2000 ? Qu’est-ce qui est resté pareil ? Quels sont vos rêves individuels et collectifs pour un avenir meilleur ?



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