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From the Archives: Muslims in Mutual Aid


Family portraits, passports, letters, event programs, menus, colouring book pages, newspaper clippings, and much more. At first glance, many of the items donated to the Muslims in Canada Archives may appear to be disparate and disconnected. Through the lens of community care, these records point to the importance of mutual aid in everyday Muslim life.


**La version française suit **



Embedded as a pillar of the faith, zakaāt has long fueled a culture of mutual aid among Muslim communities. Looking to the past, present, and future of everyday Muslim life, we invite you to consider the archive as a depository of strategies to better care for one another.


The Message (Canada), September 1997, courtesy of Naseer (Irfan) Syed fonds.

Muslims in Prison Project

In 1964, Thomas Cooper, a Muslim prisoner in Illinois advocated for his right to access the Quran in prison - a right to religious freedom he had previously been denied by prison officials. This advocacy led to “Cooper v Pate”, a monumental Supreme Court case that finally determined the Bill of Rights also applied to people in prisons.


In Canada, the Muslims in Prison Project report is a window into local prisoner justice organizing efforts of the 1980s. Funded by the Council of Muslim Communities of Canada (CMCC), the Muslims in Prison Project Muslim was a nationwide network that worked to arrange iftaār meals and request that halal dietary restrictions and prayer observances be included in prison guidelines. As incarcerated Muslims continue to fight for their rights inside the prison, the Muslims in Prison Project report suggests Muslims outside have long been joining in their struggle and amplifying the demands for justice.

The Message (Canada), September 1997, courtesy of Naseer (Irfan) Syed fonds.

Towards Disability Justice

Based in Ottawa, the Canadian Association of Muslims with Disabilities works to ensure people with disabilities have access to spiritual and social activities, events and programs in their places of worship. The Canadian Association of Muslims with Disabilities documents highlight the importance of cultural sensitivity within disability justice work. Guided by the belief that all human beings are created perfect by Allah, the organization considers our abilities and disabilities as a natural part of life. Led for and by Muslims, the archival documents trace the Canadian Association of Muslims with Disabilities work to expand the right for disabled people to be valued, respected and included both in society and within the Muslim community.


Images courtesy of Katherine Bullock fonds.

From public health to women's inclusion to senior’s support, the Muslims in Canada Archives excerpts and pamphlets highlight some of the many ways Muslim people have built social safety nets, especially in the face of structural exclusions faced by marginalized Muslims.


Images courtesy of Katherine Bullock fonds.

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À partir des archives: Les Musulman et l’aide mutuelle


Portraits de famille, passeports, lettres, programmes d'événements, menus, pages de livres à colorier, coupures de journaux et bien plus encore. À première vue, bon nombre des objets donnés aux Archives des musulmans du Canada peuvent sembler fragmentés et déconnectés. Du point de vu des soins communautaires, ces documents soulignent l’importance de l’entraide dans la vie quotidienne des musulmans.


Considérée comme un pilier de la foi, la zakaât alimente depuis longtemps une culture d’entraide entre les communautés musulmanes. En regardant le passé, le présent et l’avenir de la vie musulmane quotidienne, nous vous invitons à considérer les archives comme un dépositaire de stratégies pour mieux prendre soin les uns des autres.



Projet des musulmans en prison

En 1964, Thomas Cooper, un prisonnier musulman de l'Illinois, a défendu son droit d'accéder au Coran en prison – un droit à la liberté religieuse qui lui avait été auparavant refusé par les autorités pénitentiaires. Ce plaidoyer a conduit à « Cooper contre Pate », une affaire monumentale devant la Cour suprême qui a finalement déterminé que la Déclaration des droits s’appliquait également aux personnes incarcérées.


Au Canada, le rapport du Projet des musulmans en prison offre une perspective sur les efforts à l’échelle locale qui luttent pour la justice pour les prisonniers des années 1980. Financé par le Conseil des communautés musulmanes du Canada (CMCC), le projet Musulmans en prison Muslim était un réseau national qui travaillait à l'organisation de repas iftaṭār et demandait que les restrictions alimentaires halal et l'observance de la prière soient incluses dans les directives de la prison. Alors que les musulmans incarcérés continuent de se battre pour leurs droits à l’intérieur de la prison, le rapport du projet Muslims in Prison suggère que les musulmans à l’extérieur se joignent depuis longtemps à leur lutte et amplifient les demandes de justice.



Vers la justice pour les personnes handicapées

Basée à Ottawa, l'Association canadienne des musulmans handicapés veille à ce que les personnes handicapées aient accès à des activités, des événements et des programmes spirituels et sociaux dans leurs lieux de culte. Les documents de l’Association canadienne des musulmans handicapés soulignent l’importance de la sensibilité culturelle dans le travail de justice pour les personnes handicapées. Guidée par la conviction que tous les êtres humains ont été créés parfaits par Allah, l’organisation considère nos capacités et nos handicaps comme faisant naturellement partie de la vie. Menés pour et par les musulmans, les documents d'archives retracent le travail de l'Association canadienne des musulmans handicapés visant à élargir le droit des personnes handicapées à être valorisées, respectées et incluses à la fois dans la société et au sein de la communauté musulmane.



De la santé publique au soutien aux personnes âgées, les extraits et les brochures des Archives des Musulmans au Canada mettent en lumière certaines des nombreuses façons dont les musulmans ont construit des filets de sécurité sociale, en particulier face aux exclusions structurelles auxquelles sont confrontés les musulmans marginalisés.



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